Tuesday, February 10, 2009

The truth and nothing but it! Be prepared!

Jag är så trött på allt som är mediokert i mitt liv. Jag vill leva exklusivt, jag vill vara med om utmaningar varje dag, jag vill växa som människa varje dag, tappa andan av rädsla eller ångest, gråta av lycka, få minnen för livet, varje dag, ta bilder och skriva ut och rama in och sätta upp på väggen, bilder av mitt härliga, underbara liv! Jag vill dricka lyxigt kaffe till frukost i en städad, stor och rymlig lägenhet, sitta vid ett köksbord, gå på gymmet och träna, njuta av det, dricka massor av champagne i fräsiga glas, gå i högklackat till vardag, våga nya frisyrer, klippa lugg, jag vill bry mig om hur jag ser ut, bry mig om vad jag klär på mig, vill se mig i spegeln och bli överraskad varje dag!

Är så trött på musik-nörd-snacket. Blabla hit och blabla dit och ändå har ingen fått något vettigt sagt. Klarar inte av att vara på skolan längre pga detta. Jag är trött på att vada fram i snökaos med cellon på ryggen, trött på att känna mig som en padda, en sköldpadda, trött på att inte kunna ha en tajt kjol eller en tröja med knappar, bara för att jag inte ha på mig det när jag skall spela. Trött på att mitt instrumentval påverkar min klädstil. Trött på att jag inte kan ha min snygga jacka för att det är för kallt ute. Trött på att jag har samma byxor på mig varje dag och inte orkar bry mig, fastän de blivit alldeles för stora och ser sunkiga ut. Trött på att jag inte har råd att köpa nya kläder, trött på min jävla vinterkappa som är ful och sunkig och alldeles hårig och luddig av alla vinterhalsdukar. Trött på min fula halsduk, trött på mina jävla skor. Allt känns smutsigt, luddigt och kli-igt. Trött på att jag inte orkar bry mig om att vaxa benen, trött på att spela cello, trött på gubbar som flirtar, trött på att unga killar inte flirtar, trött på att inte vara kär.

Jag vill ha energi. Jag vill bli överrumplad, tagen med storm, överraskad. Jag vill klä upp mig, ta på mig skyhöga klackar och sminka mig och köpa massvis med finklänningar, balklänningar, gå på gala och äta toast skagen och rysk kaviar, och dricka champagne, självklart. Jag vill ha tjejkväll, jag vill trängas framför spegeln och bråka om vem som skall ha snyggaste outfiten, jag vill gå ut och flirta och dansa, slåss med de andra om vem den snyggaste killen flirtade med. Jag vill inte vara den enda som sminkar mig, jag vill inte bli utdömd som ytlig eller osäker för att jag sminkar mig. Jag vill dela uppfattningen med mina vänner att det är kul att göra det bästa av sitt utseende.

Jag vill dansa salsa, tango, gå på opera och gråta till La Bohéme. Jag vill stå på scen, jag vill klä ut mig, leva ett liv bland peruker, konstiga kläder, teatersmink och störda dialekter, jag vill något mer. Jag vill leva ut min sjuka sida, mina karaktärer, leva ut mitt eget corny. Jag vill något mer. Jag vill något SÅ MYCKET MER än att gå min upptrampade bana från lägenheten till skolan. Lyssna på nördsnack om sökningar, si är det, så är det, alla andra verkar VETA så jävla mycket, Hur vet man allt redan? Andra verkar veta så mycket om sig själva, "jag är si, jag är så" jag vet inte hur jag är än. Vet inte vem jag är, vart jag skall, hur jag är osv. Jag vet en del, men inte allt.
Öva. Till vilken nytta. Jag vill så mycket mer. Jag vill vara en stjärna, jag vill vara bäst, jag vill vara vackrast och häftigast, jag vill vara i centrum, jag vill synas, höras och ta plats, utan att skämmas för det. Jag vill vara positiv, vill inte gå runt och vara irriterad hela tiden, vill inte bli förbannad bara för att det är snö, vill inte bli deppig för att det regnar, vill få energi av det istället.

JAG VILL SÅ MYCKET MER!!!!!

Jag vill ha gardiner i min lägenhet. Vill ha en riktig matta, en riktig TV och riktiga möbler. Vill sitta på min balkong i SOLSKEN, i värme, och ta en drink och snacka om verklighet. Läsa dikter och dricka vin och lyssna på opera och älska någon. Vill ha en mops, vara aktiv, ansvarsfull, lekfull och kärleksfull. Ta ansvar. Lära mig ta ansvar för mig själv. Älska mig själv. Jag VILL så mycket. Vill ta vara på varje dag. Inte bara låta åren gå och undra vad som hände?

Jag vill inte gå i dessa byxor längre. Vill köpa nya, tajta, vara stolt över min rumpa, köpa ännu fler onödiga högklackade skor. Ta på mig rött läppstift mitt på blanka dagen och inte bli ifrågasatt. Jävla nörd-västerås. Vill köpa lunch varje dag utan att få dåligt samvete, vill slippa dessa matlådor, sunkiga gamla rester som står kvar hela veckan, vill inte diska varenda, vareviga dag. Vill inte laga någon oinspirerande middag, äta för att överleva, VILL inte. Vill gå på restaurang, beställa det dyraste från menyn, äta och njuta, unna mig lyxen. Röka dyra, lyxiga cigaretter med ett munstycke i silver, ha på mig svarta, långa handskar och ha på mig hängslen, slips och svart hatt!

Jag vill ge ungarna i operaprojektet en omgång. Lära dom att ta plats, lära dom sjunga ut, använda stödet, artikulera och äga scenen. Ge deras stackars musikfröken en omgång också, att det inte är okej att ge upp. Är man pedagog är det ett evigt slit. Jag vill ta hennes plats och göra det 1000 gånger bättre.

Vill inte hålla igen. Vill ge allt, hela tiden. Vill satsa mitt liv, 100%, hela tiden. Jag är trött på mediokert. Alldagligt. Fult. Att inte bry sig. Vill ut i världen, dansa på Broadway, sjunga på Operan i Paris, spela teater i London, New York. Stockholm. Vill ta på mig designade klänningar och gå på Oscarsgalan. Få en Oscar. Designa egna kläder. Vill skriva en bok. Bli redaktör för en tidning, ha en egen spalt där jag får skriva allt jag vill. Vill vara reporter, befinna mig i bombade städer, nerbrunna byar, hos föräldrar till uppätna barn, och rapportera från jordens olika helvetes-skap... Jag vill sitta i EU-parlamentet, vara tolk åt ryska politiker. Eller franska, eller spanska eller ungerska.. Jag vill vara chef på ett företag, jag vill driva mitt eget lilla hotell, min egen restaurang, jag vill hälsa välkommen på världsscenerna, vara hjärnan bakom stora events, den som ordnar allting, ringer alla samtal och fixar stjärnorna, och stålarna. Jag vill skaffa mig en filmkamera och göra dokumentärfilmer. Ställa frågorna som inte vågas ställa.

Jag vill ta en risk, fråga chans, bjuda upp, ta initiativ till den första kyssen. Jag vill bli utmanad. Vill bli ifrågasatt, vill stå upp för mina åsikter, vill tvingas försvara mig och mitt.

Jag är redo för mitt riktiga liv. Färdig med mitt fejk-liv. Färdig med allt mediokert, färdig med allt fult. Klar med det här. Färdig med dessa svarta byxor. De är för stora nu, och för utslitna. Det är inte ytligt. Det är mitt sätt att säga till livet att jag är redo. Jag vill ha något nytt nu. Dags för solen att komma fram och ge mig en dos energi.

3 comments:

Anonymous said...

Jag håller med dig i varenda mening du skrivit. Otroligt bra skrivit ur alla synvinklar. Fan vad det svider att inte kunna träffa dig oftare. Men det är nog bara en fas vi går igenom - snart komemr vi kunna ses mer det känner jag på mig. Och pagnes, aldrig kan du säga att du inte har levt ditt liv för du om någon lever livet fullt ut till bristningsgränsen. Älskar dig

Jana81 said...

Du låter ju så olycklig! Vill bara ruska dig i kragen och skrika ryck upp dig! Du skriver fint, men verkar så deppig!

Alla känner nog precis som du ibland, men låt det inte ta över för mycket.

Om du aldrig är glad för det du har kommer du aldrig bli nöjd med vad du får... Du har fått stipendium, kan åka på resa ibland, har råd med ny cello. Tänk positivt och ta det negativa efterhand. (känner mig som dr Phil, men blev deppig och lite arg när jag läste ju!)

Kram på dig gumman! //Jana
www.jana81.bloggsida.se

Unknown said...

du låter inte deppig!
du låter full av energi och vilja. och du har mål!!
man ska tänka bortom det man har! hur ska man annars utvecklas?

jag säger: gör det då!

konkretisera dina mål och ta tag i dem.
Charlie i lyxfällan säger "vet du VARFÖR blir HUR enkelt".
om du har alla medel utom pengar är det lät att lösa. kolla upp de som skaffat sig kapital och gör som de har gjort. finns hundratals böcker på ämet. läs "4 hour work week."

puss PUSS och kram på dig min underbara kusin! du är bäst!